Блаженный
Прокопий Христа ради юродивый,
Устюжский
чудотворец (†1303) Первый
вариант славянского жития Второй
вариант славянского жития Третий
вариант славянского жития "Неизвестно,
шел ли кто в России прежде
блаженного Прокопия по пути
юродства", но предполагается,
что блаженный Прокопий был
"первым образом юродства о
Христе в России". Известно,
что прежде блаженного Прокопия
юродствовал Христа ради преп.
Исаакий Печерский, однако
имеется различие - "Исакий
юродствовал большей частью, по
выражению его жития, ходя в
монастырь, а Прокопий
юродствовал в миру"1.Блаженный
Прокопий был богатый
иностранный купец, который по
"обычаю гостей иноземных"
прежде ходил на своем корабле в
"северные пределы наши", а
именно в Новгород, для
торговли. Происходил блаженный
Прокопий "из западных стран
от латинского языка и земли
немецкия", был образован и
"воспитан среди великого
богатства, но никому не
известны имена его
родителей". Очевидно, что в
Новгороде, насчитывающем в то
время десятки монастырей,
Прокопий, будучи католиком,
обратился к православию и
принял православие.
"Пришедши в совершенный
возраст мужества, наполнил он
имуществом свой корабль и,
оставив отечество свое,
приплыл в Новгород,
сопутствуемый своею
дружиною"2.
Приняв решение остаться на
Руси, он "роздал еси
богатство требующим"3
и поселился в Хутынской
обители, которая располагалась
в 10 верстах от Новгорода.
Определенное время блаженный
Прокопий пребывал в Хутынской
обители, где пользовался
наставлениями православного
подвижника Варлаама
Хутынского (†1243), в миру
Вячеслава Прокшинича
(одноименного со св. Варлаамом
Хутынским †1192). Однако, вскоре
Прокопий удаляется далеко на
северо-восток от Новгорода - в
Великий Устюг, где он вступает
на путь юродства Христа ради.
Можно предположить, что
подобное столь скорое
обращение Прокопия (иноземца -
католика) и принятие им подвига
юродства Христа ради,
произошло по особому смотрению
Божию. Поскольку данный подвиг
столь многотруден,
необыкновенен и столь велик,
что на него призываются
Господом только особенные
избранники - совершенные
ревнители благочестия,
утвердившихся в добродетели,
сильные телом и духом.
Известно, что все те, кто
обрекал "себя на этот подвиг,
принимали его не самовольно, а
по особенному призванию Божию
"по особенному указанию
промысла Божия, иногда же и по
чрезвычайному откровению, что
потом Сам Бог благословлял и
утверждал их на сем пути,
сопровождал подвиг их Своею
благодатною помощью, нередко
чудесною, и Сам же открывал их
Церкви, как Своих избранных и
святых"4. Так
например, Господь повелел св.
Андрею (†510) Христа ради
юродивому: "отныне ты наш
друг и брат; ступай же на добрый
подвиг, будь наг и юродствуй
Мене ради и ты получишь великую
награду в день Моего
царствия"5.
Блаженный Прокопий "не
имеющего на земли пребывающего
града, но взыскующаго
грядущаго"(Евр.13,14), начал
проводить ночи в молитве на
паперти соборного Успенского
храма Великого Устюга, а
"днем ходил по городу,
претерпевая насмешки, брань и
побои; над ним издевались и
дети и те, которые имели
духовный смысл еще менее
развитый, нежели у детей"6.
"В этом смирение и любовь, -
пишет преп. Паисий
Величковский, - чтобы терпеть
скорби от брата. Этим одним
многие спаслись, особенно этот
путь принадлежит юродивым, ибо
они много терпят напраслины.
Великое дело юродство Бога
ради, ибо оно обнимает все
добродетели; из всего
житейского они ничего не имеют
у себя, только одно терпение
всеусердно приобретают и тем
все скорби преодолевают"7.
"Был еси бездомен на земли,
Богомудре Прокопие, всякое
озлобление претерпевая"8,
терпя напраслину и досаждение
"Бога ради с
благодарением", молился за
досаждающих ему, взывая ко
Господу: "Господи, не постави
им греха сего"9.
"Добродетелей твоих
Богомудре, исправления уясниша
верных сердца: кто убо, слышав
безмерное твое смирение и
терпение, не удивися? Еже ко
всем кротость и беззлобие..."10.
Все юродивые постоянно молили
Бога, чтобы Он простил
неведение тех, кои "ругались
юродству" (Св.Андрей молится:
"Владыце, да не будет им
греха о сем, иже ми биение
творят", Блаж.Симеон молился
за соблазняющихся: "да не
вменится им грех сей"11.
Блаженный же Прокопий "пищу
зело мало приемляше от
богобоязненных человек, и то не
по вся дни; от богатых же и
неправды творящих ничтоже
когда восхоте прияти, и часто
без пищи дни многие
пребываше"12 -
"молитвами, бдением и
пощением тело свое изнурив,
душу же возвысив на
Небесная"13.
Наружность "блаженного
Прокопия в иконописном
подлиннике описывается так:
"подобием средовек (средних
лет, а по другому подлиннику -
стар и сед), волосы на голове
русы, борода Козмина (т.е.
длинная); рубище дико-багряное
с правого плеча спустилось, в
руках три кочерги; на ногах
сапоги разодраны, колена
голы"14 -
"целомудрием и благоверием,
яко багряницею многоценною,
одеявся Прокопие..."15.
Отдыхать блаженный Прокопий
ложился "то на навозе, то на
камне или на голой земле.
Одежда его была изорванная и в
ней он переносил северные
морозы"16. Так
"путем добровольного,
внешняго самоуничижения и
кажущегося безумия, вверив все
дело спасения божественному
водительству, сокровенно и
беспрепятственно" обогащал
душу свою блаженный Прокопий
"самыми высокими
добродетелями христианскими,
более же всего смирением и
любовию к Богу и ближним"17.
Климатические условия
"северных пределов" Руси
весьма осложняли и без того
тяжелейший подвиг блаженного
Прокопия, принося ему особые
страдания - "благоволив
благими деянии, искусился еси,
яко злато в пещи, напастьми,
Прокопие славне"18.
Столь многотрудным и "тесным
шествовал путем"19
блаженный Прокопий, лишь
иногда посещая праведную чету
Иоанна и Марию, которые
построили храм Иоанна Предтечи
и монастырь, "но не
пользовался удобствами их
жизни"20. Другом
и собеседником блаженного
Прокопия был преп. Киприан
(†1276), основавший в 1212 году
Архангельский монастырь близ
Устюга и проведщий там в
подвиге 60 лет, "но и у него не
искал он покоя для плоти
своей"21.
Блаженный Прокопий и все
юродивые Христа ради
"являлись то наставниками
заблуждавшихся, то
обличителями порочных,
предрекали будущее, исцеляли
болезни и др., но в таких важных
случаях они поступали
загадочно, таинственно,
иносказательно; если же и прямо
говорили, то под строгим
запрещением требовали от тех, с
кем имели дело, хранить все в
тайне - "да никтоже мнит его
быти свята"22.
Так некому Симеону - своему
любимому клирику (отцу
св.Стефана Пермского),
блаженный Прокопий рассказал
событие, которое случилось с
ним зимой и заповедал не
рассказывать о том другим до
своей смерти. "Раб Божий
Симеон почудися зело
глаголанным от святого и
прослави Бога и скры тыйныя его
глаголы и некому не поведа о
великом терпении его донележе
он изыде от живота сего. По
преставлении же святаго все
написа по ряду, еже виде и слыша
от святаго..."23.
Так "некоего года бысть зима
паче иных зим лютейша, мразу
нестерпимому стужающу, и ветру
дыхающу бурну, спаде же тогда и
снег превеликий, яко и храминам
многим засыпанным быти от него
и мнози человецы и скоты не
токмо в путех, но и во граде и
весех померзаху, и птицы мертвы
на землю падаху, и нищие
терпяху беду велию стеняще и
трясущеся, и множайшии от них
изомроша: продолжися же та
безмерная лютость зимняя на
дни многи, в то время и Святый
Прокопий лютейшая злая
наготствующим своим телом от
зимы велия пострада: егда же
изшед нощию из паперти
церковныя, прииде к малым
храминам прямо церкви бывшим, в
них же нищии жительствоваша, и
хоте у них поне мало согретися,
нищиии ощутивше приход его,
инии затворяху двери крепко
перед ним, инии же с палицами
противу его изшедше, бияху того
и прогоняху от себе, кричаще:
отыде отсюду юроде, отыди; он же
от них отшед в пустую некую
храмину вниде, и обрете во
едином угле псов лежащих, и
ляже при них яко да мало
согреется; пси же воставше,
отбегоше от него. Раб же Божий
видя, яко не точию человецы, но
пси им гнушаются, глаголаша в
себе: "буди имя Господне
благословенно от ныне и до
века", и возвратися паки в
притвор церковный, и седе
согнувся, и трясыйся телом и
отчаяв живота своего, ожидаше
последняго издыхания и
моляшеся, да приимет Бог душу
его"24.
Неожиданно, блаженный Прокопий
ощутил приятную теплоту:
взглянув он увидел перед собою
Ангела Божия с прекрасной
веткой в руке. Ангел коснулся
веткой лица замерзающего
блаженного Прокопия и оживил
страдальца. Приятная теплота
разлилась по всему телу
блаженного Прокопия и он
перестал ощущать леденящий
холод. Это была та самая
Небесная теплота Святого Духа
о которой говорил преп.Серафим
Саровский, обращаясь к
Матовилову: "Что же вы еще
чувствуете, ваше Боголюбие? -
Теплоту необыкновенную! - Как,
батюшка теплоту? Да ведь мы в
лесу сидим. Теперь зима на
дворе, и под ногами снег, и на
нас более вершка снегу, и
сверху крупа падает... Какая же
может быть тут теплота?! Я
отвечал: А такая, какая бывает в
бане, когда поддадут на каменку
и когда из нее столбом пар
валит..."25.
Блаженный Прокопий носил в
левой руке три кочерги (см.
икону). "Замечено было, что
когда, - блаженный, - носил их
вверх головами, в тот год бывал
хороший урожай; когда же
оборачивал их головами вниз,
бывал недостаток во всем"28.
Любимым местом блаженного
Прокопия был камень на берегу
реки Сухоны, на котором он
подолгу сиживал и молился за
проплывающие суда. За великие
подвиги Христа ради, Господь
одарил блаженного Прокопия
даром прозрения и чудес. В один
из воскресных дней 1290 года, за
неделю до разразившейся
позднее бури, блаженный
Прокопий в храме призывал:
"покайтеся, братие, во грехах
своих, поспешите умилостивить
Бога постом и молитвами, иначе
город погибнет от града
огненного". После литургии, а
затем все дни и ночи, блаженный
Прокопий сидя на паперти
плакал и рыдал, отвечая
устюжанам о причине совей
скорби: "бдите и молитеся, да
не внидите в напасть"(Мф.24,41).
На третий день блаженный
Прокопий ходил по городу и со
слезами обращаясь к людям:
"плачьте, други, плачьте о
грехах своих, молитеся, чтобы
избавил вас Господь от гнева
правды Своей, чтобы не погубил
вас, как Садом и Гомору, за
беззакония ваши". Устюжане
не внимали проповеди
блаженного Прокопия. Ровно
через неделю после первого
предсказания блаженного
Прокопия, в полдень, показалось
на горизонте черное облако,
которое быстро увеличилось и
покрыло небо над Великим
Устюгом черною мглою. В черном
небе блеснули ослепительные
молнии и непрекращающиеся
раскаты оглушительного грома
ударами сотрясали землю и
стены домов города. Люди в
ужасе устремились в соборный
Успенский храм, где увидели
перед иконой Благовещения
блаженного Прокопия, который
со слезами "за люди свои
моления предлагая.."29,
взывал к Богоматери, ходатаице
к Сыну Своему и Богу за
согрешивших. Народ с
покаянными рыданием и воплями
о помиловании и "спасении от
гнева Божия"30
начал усердно молится вместе с
блаженным Прокопием перед
иконой. Неожиданно от иконы
Благовещения "потекло
ручейком миро и по храму
разлилось благоухание"31,
в тоже время и в воздухе
произошла перемена: "не
стало удушливого зноя, тучи
сверкая молниями начали
отходить в даль" на запад, и,
в "20 верстах от Великого
Устюга, в дебрях Ковальских...
разразилась градом
огромнейших камней, не
причинив никакого вреда
жителям Устюга"32
, а сокрушив только лес. От
святой иконы истекало столько
мира, что им наполнили сосуды
церковные" и помазанные
"миром получали исцеление от
различных болезней"33.
Так "Сам Бог избирал этих
дивных подвижников, - Христа
ради юродивых,-
непосредственным орудием
Своей воли, чтобы в самом их
бесславии и уничижении
открывалась могущественная
сила правды Божией к обличению
порока, унижению сильных и
мудрых века сего и к облегчению
участи страждущих"34.
Чудотворная икона
Благовещения Пресвятой
Богородицы, перед которой
молился блаженный Прокопий с
народом была перенесена в 1567
году в Москву при Иоанне
Грозном и митрополите
Московском Филиппе и
"поставлена в иконостас
Успенского Собора"35.
"Несколько камней, павших
при святом Прокопии с воздуха,
издавна хранятся во
Владимирском соборе"36.
Так блаженный Прокопий
"многими чудесы... и
знамением страшным удивил еси
град твой Великий Устюг"37.
Блаженный Прокопий
"юродством премудрости
достиг глубину, преблаженне"38,
продолжал врачевать недуги
своих современников, уча их
благочестивой христианской
жизни, "плача незримыми миру
слезами" и "постоянно
пребывая в Боге"39 -
любя Его "всем сердцем..., и
всею душею..., и всем
разумением"(Мф.22,37). "По
истине, юродивые Христа ради, -
были великими благодетелями
для своих собратий, являясь,
смотря по требованию нужд
современников, то кроткими
наставниками, то грозными
обличителями и крепкими
ратоборцами против зла"40.
Блаженному Прокопию было
открыто Ангелом время его
кончины. Восьмого июля 1303 года
блаженный пошел перед смертью
к устюжскому Михаило -
Архангельскому монастырю и
помолившиcь у ворот обители,
отошел от ворот обители, лег на
землю, и, сложив крестообразно
руки на груди, мирно отошел ко
Господу"41 -
"имея душу милостивну и чист
помысел, и сердце бодро, веру
неблазненну и любовь воистинну
нелицемерну"42,
"светом чистым Святой Троицы
просвящен, законом же Сея
огражден, нощь житейскую без
претыкания прешел еси, видении
Божественными возвышаяся,
блаженне, от земли преставился
к небесным..."43,
"в Божий живот вселился
еси"44, "и с
лики праведных
водворяешися"45.
Согласно желанию Блаженного
Прокопия, его похоронили близ
соборной Успенской Церкви, на
берегу реки Сухоны, а камень, на
котором сидел и молился
блаженный, положили над его
гробом. Почитание блаженного
Прокопия началось по частной
инициативе. По молитвам с
призыванием на помощь
праведника - блаженного
Прокопия, многие получали
исцеление - расслабленные,
бесноватые, слепые, хромые,
"всякаго возраста и звания и
все прославляли великого
угодника Божия, даровавшаго им
разрешение от тяжких
недугов"46. В1458
году над его могилой была
построена часовня. В 1471 году
"Устюжские ратные люди,
испытавшие во время похода в
Нижний Новгород благодатную
помощь Прокопия ("от
повальной болезни"),
построили над его могилою
церковь во имя его, сделали
гробницу, на которой поставили
образ блаженного "и от того
времени начаша праздновати
честно и торжественно праздник
блаженного Прокопия месяца
иулия в 8-й день"47.
Московский Собор 1547 года
утвердил это местное
празднование блаженному
Прокопию. "Мощи
прав.Прокопия почивают под
спудом в храме посвященном его
имени"48.
"Набожный Устюжанин 16 века в
своей похвале блаженному
Прокопию писал: "Великий
Новгород блажит архиепископов
Иоанна и Евфимия...; Псков же
град блажит блаженных,
благоверных и великих князей
Всеволода и Довмонта... И каяждо
убо страна и град блажит и
славит, и похваляет своих
чудотворцев. Восточная же
страна в ней же град имянуемый
Устюг и град Выбор, предел
Соливычегодския, и окрестные
их пределы и веси блажат и
прославляют тебе, досточудне и
преблаженне Прокопие. Имеем тя
вси, яко стража и хранителя, и
заступника граду нашему, яко
никогда убо ты не воздремлеши,
ниже опочиеши, но всегда
сохраняя отчину свою великий
град Устюг и окрестные пределы
и веси и вси живущие ту люди"49. 1 Прот. Иоанн
Ковалевский.Христа ради
юродивые Восточной и Русской
Церкви.М.,1992(репринт 1902),с.168. ЖИТИЕ ПРОКОПИЯ
УСТЮЖСКОГО
XVI в. РГБ, Отдел рукописей, ф. 178, ед.
1365, 8`. Л. 1 – 13 об. Л.1. Месяца июля в 8 день. Житие
и подвизи о тчасти и о чюдесех
святого великаго праведного
Прокофя иуродиваго Христа
ради, Устюжскаго чюдотворца.
Господи, благослови, отче. Слава показавшему нам Богу
преславна чюдеса мужа свята
Прокофя. Весть бо славити
славящаго и благословити
благословящаго, его ж прослави
Господь Бог своего угодника.
Благодарим Бога за премногую
его благодать, бывшую на нас,
яко ж апостол рече: “Благодать
Богу о неизреченном его даре”.
Паче ж ныне должни есмя
благодарити Бога о всех
всяческих дарований таковаго
светилника. Глаголю же: Л.1 об.Праведна Прокопия в
земли наши рустей, во стране
восточней в последняя времена
и лета. Гроб его в нас и пред
нами есть до сего дни, к нему ж
всегда с верою притекающим
велико бо утешение душам нашим
от сего зело ползуемся.
Поистине велико то есть нам от
Бога дарование даровася. Дивлю
ся о сем аз многогрешный, како
толико лет минуло, чюдеса его
не написаны, о сем убо зжалихся
зело, како убо такова мужа
свята и пречюдна, от нел еж
преставися много лет минуло, а
не дерзнул нико ж писати о нем
ни далний, ни ближний мудри, ни
болшая, ни меншия, убо яко не
смеяху Л.2.а болшия убо яко не
произволяху. В дени убо лето аз
окаянный дерзнух на сие,
вздохнув к Богу и блаженнаго
Прокофия призвав на помощ,
начах подобную повесть о
чюдесех святаго писати себе в
тайне, а не хваляся ни пред кем,
написах памети ради и ползы,
имяху у себе повестницы
церковныя за много лет
приготованныи такова мужа
чюдна списания свиткы. И в них
же быша многия написаныи глави
зныи о чюдесех святаго гроба
его, ово убо в свитце, ово ж в
тетратех не по ряду, но предная
на зади, а задная на переди.
Сицо ожидающу ми в таковая
времена и лета Л.2 об.и дни и жаждающю ми того,
дабы некто, паче мене разумнее
и мудрие и веле умнее, дабы
писал, и аз поклонюся ему, и он
мене поучит и вразумит. Но о сем
разу пытах и услышах и уведах
известно, яко никто ж никгде ж
неписашеся о чюдесех его, и сие
убо егда воспомяну или услышу,
помышляю и размышляю, како
преславная его чюдеса пребыша
без написания во многа времена
бых безделен, в размышление,
недоумение погружаются, печалю
и оскорбляюся, недоумением
удивляюся и желанием
побеждаюся и наиде ми некое
жание Л.3.коим образом начати
писати, и обретох некия старца
премудры, во ответех разумны
суть, и вопроси, глаголя: “Аще
достоин писати? Они ж реша:
“Яко нелепо во отреченных
вницати, но святых муж жития не
оставляти и преписати памети
ради, но от того полза и велико
утешение души списателем и
сказателем, паче ж и
послушателем самовидцы и
паметухи, аще преставятся,
толику ползу в забытии
положыти”. Да убо от имени
Господа нашего Исуса Христа:
“Без мене не можте ничто ж
творити. Ищате и обрящете,
просите, приимете”. Той бо есть
Л.3 об.благ и милосерд, даяи
просящему богатых своих даров
и вще премудрости; той бо есть
милосердным наставник и смыслу
давше, не милосердным
наказатель, учаи человека
разуму и дая неумеющим умети и
молитву, молящемуся и
премудрость и разум и всяко
даяние на ползу просящим,
незлобивым коварство и отроку
юну чювства и смыслы. Иж
сказание словес его просвещает
и разум дает младенцем. Добро
есть о Бозе начати и о Бозе
кончати речение Божиим рабом
беседовати, о Божьи угоднице
повесть чинити и о чюдесех его
писати. В тои ж день Л.4.Повесть душеполезна
святаго и праведнаго Прокофия,
уродиваго Христа ради
устюжскаго, новаго чюдотворца
рускаго о страшном чюдеси и
необычном его видении и о
пророчестви их. И яко
водрузитися мыслене в чювство
слышащим и вострепещем,
поминая сия, подщимся
сохранити заповеди Господня,
угождения жизни ко страсти, иж
всего мира книги вместити не
могут. Иж ся обретоша в та лета
любящему труды паче инех, жития
церковни и повестницы
написающ, се ж все того ради
вспоминаем Л.4 об. и на среду принесохом,
но иж мы хощим написати о
преславном сем пророчествии и
о неизреченном чюдеси, еж в
нашале та содеяша во граде
Устюге. Бы некий муж уродивый
Христа ради именем Прокопей,
живяще в паперти у церкви
святыя Богородица, честнаго Ея
Успения, пища ж и одежди никако
ж о том печаашеся и от
приносящих к нему никако ж
приимаше, имяше бо в себе
прозор Божия явления множеству
людей, прихощу на праздник в
соборную и апостольскую
церковь честнаго Ея Успения.
Святы иж седяше близ церкви тоя
на камени ни против Л.5.никого ж не воставаше, ни
поклоняяся. Едино иж идущи
некое и жене града того от
младыя версты некоего человека
именем Иона, глаголемаго
Секерина. И егда узре блаженный
реченную жену ко церкви идущу,
скоро вста и прглагола, рече:
“Добре пойди рожное имат
быти”. Владыка же наж
поклонись святому со тщанием,
вхождаше во церковь и дивляся
пророчеству святого, исходящим
из уст его. И по сем бысть
пророчество святого. Бысть же в
день недельный, по заутреннии,
егда воздвизают честныя кресты
и собрашася вси людие,
блаженный иж муж Л.5 об.возвести бывшее видение
ему всем людем, глаголя: “Аще
не покаетеся грехов своих и
Господа Бога не умолите за
беззаконние ваше, то зле
погибнет град сей”. Яко ж
пророк рече, возвах, неслушасте
и невнимасте, одебеле бо сердце
люди сих, ушима тяжко слышаше и
очи свой смежина. Видев же
блаженный он муж непослушание
люди тех, рыдая и плачася
непрестанно о погибели града
того. И приходящии глаголюще
нему: “Что плачеши
непрестанно?” Он же глаголаше
им: “Бдите и молитеся, да не
вниде Л.6.в напасть”. Они ж яко
немыслена его глаголюща. Бысть
во другу неделю о полудни,
бысть же тма и мрак, и
недоумевахся, что се буди ысть.
И по сем явися огнь со все
страны, грому бо страшну бывшу
не слышавшу ж, что друг со
другом глаголюще. Яко земли
колебатися, пламень же
разливашеся непрестанно,
огненныя же тучи хотяше
соступитися вместо, и бывшу
зною велику от огня того. И
разумеша людие потребление
града, свою погибель. И
собрашася вси людие во церковь:
мужи и жены, богати и убози,
свободни и работнии, даже и до Л.6 об.уноте; и покрыша лица
землю и очи свои возведши горе,
руце свои на высоту и со
слезами вопяху, глаголюше:
“Помилуй нас, Боже, по велицей
милости твоей, помяни, нас,
смиренных осуженных раб твоих,
и приими нас, припадающих к
тебе, привержении есми из
утробы, от чрева матере моея,
Бог наш ты еси, но зане исчезоша
в суете дние наши, обнажихомся
от твоея помощи, но, надеющися,
твоим щедротам зовем: “Призри,
Господи, от высоты святыя твоея
на люд твоя предстоящая, чающих
от тебе богатую милость. Помя Л.7.ни, Господи, немощ нашу, не
погуби нас беззаконии нашими,
но сотвори великую милость
смирением нашим, да тмы
греховныя убежавше во дни
правды ходим, облокешеся во
оружие света, и с дерзновеним
прославим о всех тебе единаго
истиннаго Бога,
человеколюбца”. Пред иконою
святыя Богородица припадающе
со слезами, вопияху: “О
пресвятая госпоже Дево
владычице Богородице и
владычице, выши, Госпоже, аггел
и архангил и всея твари
честнеиши! Милостию си,
Госпоже, спаси Твоею град сий
от труса находящаго, огня и
напрасныя смерти, от всякаго
зла. Отврати, Госпоже, всяк
гнев, Л.7 об.подвизающе на ны
праведне, посети, Госпоже,
милостию своею. Мир и здравие
подай ж нам благоволением и
благодатию единороднаго Сына и
Бога твоего, нашего Иисуса
Христа”. И бы же той час яви
чюдо преславно от иконы
Пречистыя Богородица, честнаго
Ея Благовещения. Людям же
зрящим и молящимся образу Ея,
ведящи ж искипящ источник мира
изо образа Ея. И простреся
источник той с высоты на землю,
и многи люд полия предстоящыя
ту. И вземше же сосуд, наполниша
мира того, и в той же час бысть
тишина велия, и ни грому бывшу,
и развоше Л.8.облацы огненыя на все
страны, и поидоша на места
пустая и попалиша дебрия на
пустынях и камением побиша. От
того ж мира знаменахуся: болнии
здравии быша и хромым течение,
а слепии прозираху,
беснованныя от одержимых недуг
здравии бываху; две жене
беснованныя приведены быша и
помазаху от мира того, и в том
часе исцелени быша. И бысть
радость велия, возвеселиша вси
люде и воздаша хвалу, избави их
от напрасныя смерти, яко от
самую руку погибелную на свет Л.8 об.изведе, то аще бы ны
Господь остави нас, яко Содому
и Гомору подобили быхом,
показуя и наказа мя Господь,
смерти не предаст. Воистинну,
братие, праздник сей нам полон
радости и веселия, же яви
Господь чюдо свое на нас и
излия милость свою обилно
молитвою ради Пречистыя его
Матере. И тамо во иерусалимскых
странах тмами чюдесе показав
Господь: израильтяне сквозе
море проведе, ис камени им воду
источи и в пустыне препитевый.
И потом сниде Сын, слово Божие,
на землю и в плоть одеявся и
многа чюдеса показав: воду в
вино претвори, слепыя
просветив про Л.9.светив, прокаженныя
очистив, раслабленныя
воздвигнув, духы лукавыя от
человек отгнав. Да ж и до
распятия, иж на кресте
вознесеся и копием прободеся в
ребра, ис пречистых ребр своих
источив кровь и воду за
избавление и спасение всего
мира. Разумейте ж, братие,
чюдеси сего силу, яж яви
Господь милость свою на на,
новом языце. Грех ради всего
мира сам Господь наш Исус
Христос на крест взыде и смерть
прият, ис пречистыя своея плоти
источивый кровь и воду на
спасение всего мира нас ради,
грех ради наших. Послав гнев
свой на нас, казнити ны хотя за
грехи наша, яко же пророк рече: Л.9 об.“Возвратятся грешницы
во ад, вси языцы, забывающеи
Бога”. Молением Пречистыя
Богородица, матери своей, гнев
свой преврати на милость:
произведе нам от суха древа
источник мира на спасение наше.
Разумеите, братие, Божие
человеколюбие и щедроты его,
яко праведен еси Господь во
всех путех твоих, преподобен во
всех делех своих, яко правдою и
судом истинным навел еси на ны
грех ради наших. Созда убо
человека, персть от земля взем
и образом почте и положи его в
рай, пища безсмертныя жизни,
восприятие вечных благ. Но
преслушавше тебе, Л.10.истиннаго Бога,
создавшаго его, прелестися
змеиною прелстившеся, умрешвен
же бысть свой грехом: изгнал
еси его праведным судом Боже от
рая в мир сей и возвратил еси в
землю, от нея ж взят бысть. И
видя его во тлении суща, но
милосердный Бог и
премилостивый, ни бо отврати
создания своего в конец, ниже
дабы дело рук своих, и посла
единочадаго сына своего
Господа нашего Исуса Христа в
мир сей грех ради наших единаго
Адама, да сам ся вдаст на смерть
и сшед во ад крестом и дасть
собою измену смерти в не их
держыми быхом и предани по
грехом и осудих грех в теле
своем. Л.10 об.Разумеите ж, братие,
како Бог ненавидит греха в нем
же держыми бехом и предани под
грехом, единаго ради греха не
пощаде сына своего
возлюбленнаго, господа нашего
Иисуса Христа, и на смерть вдав.
Мы же, братие, многими народы
тмами согрешаем, грехи ко
грехам прилагающе, то нас ли не
казнит, яко ж пророк рече:
"Единою месть отдам, -
глаголет Господь. - То Бог
милует, а мы раздражием его".
Не уподобимся ниневгитяном,
иже преж согрешивша к Богу.
Посла Бог к ним пророка
провзвестиша о погибели града
за грехи их. Они ж преж
послушавше пророка, прияша
пост Л.11.и молитву, и гнев Божий
укротиша и спасени быша. И
потом учаша ж быти в волях
своих и глаголющи: "Аще ли бы
сей пророк от Бога был, то явил
бы Господь казнь свою на
нас". И начаша первая своя
дела творити. И посла Бог иного
пророка, и прорече Ниневгию,
яко Ниневгей град погибнути
имат водою сланою и огнем. Они ж
того не послушавше, и бысть
повеление за грехи их: бяше бо
ту езеро, нарицаемое Ниневея,
трусу ж бывшу и погрузися град,
и огнь пришед от пустыня,
оставшую часть пожже по
пророчеству святаго. Тем же и
мы, братия, добре убо
благодарствуем Бога, Л.11 об.иж ны наказая зде, яко ж
святый Дух глаголет усты
Давидовыми днесь, аще глаголя:
"Его слышите не ожестите
сердец ваших, яко во
прогневании в день искушения
отцы ваши". Разумейте ж, яко
не о том дни глаголеть Давид, иж
казнь отцы ваши за грехи их, но
о наш дни глаголет. Мы ж, братие,
убоимся того, егда когда
прогневается Господь за грехи
наша. Тем же, возлюблении,
подщимся гнев Божий укроти
покаянием и слезами и
милостнею, и заповеди его
присно соблюсти любовию друг
друга чтаще, яко ж сам написав и
предав нам в законе, рекий:
"Не убий, не укради, Л.12.не прелюбы сотвори, ни
лжив послух не буди, чти отца и
матерь и возлюби ближняго яко
сам ся, а не их есть по роду
ближний, но всякаго в вере
Христове, алчнаго напитающа,
Божия рабы честно творяще, ти
бо бдят о душах ваших, к церкви
тщашеся день и нощь, ту
очищаемся от греха, трезвящеся
отнюд, с чистою совестию
приступим к телу Божию и крове,
не имуще вражды ни на кого ж, не
лицем ся любяще, но сердцем
почтаящи друг друга, тацеми
жертвами угажати Богу. И гнев
Божий укротим молением
Пречистыя Божия Матере, паче ж Л.12 об.надеянием и
заступление наше, но надеющеся
Владычице на милосердие Твое,
еже к сыну рече: "Царю
небесный, приими всякаго
человека славящаго тя и
призывающа имя твое и всяко
место, иде ж памет бываеть
имени твоею. И освяти место, и
прослави прославляюще тя
именем моим, приемля их всяку
молитву и обет. Словом надеяся
восхоте, да не без праздника
останет святый сей день твоего
чюдеси и нашего избавления и
спасения от напрасныя смерти,
но яко ж хощеши си украсити
честный празник твой, Л.13.да прославляющи тя
возвеселятся, и видящи бо
многоименныи празник сияющи,
тако ж и се прослави, яко ж
тогда сущи на нас милость свою
излия и милостивно покрыи нас
кровом крылу твоею. Мир и
здравие даи ж нам, спаси ны по
множеству сына твоего, и вся
приходящая к тебе со страхом и
веру надеющихся на тя, скорое
заступление и помощ. Уставиша ж
даковый праздник праздновати
мца июля в 8 день. О создании церкви святого
Прокофя на месте ж, ю на камени
сидел. По неколицех летех по
преставлении святого Прокофья
блаженнаго христоимянитии Л.13 об.граждане пресловущаго града Устюга мановением и проразсуждением древних онех муж, поставиша церковь во имя святого праведнаго Прокофя. Основана бысть на камени, на нем же святый при животе седя и пророчестоваше, паки соврешиша церковь тогда и гробницу устроиша и образ святого на гробе подобия его написаша и драгими паволоками гроб святого покрыша. ЖИТИЕ ПРОКОПИЯ
УСТЮЖСКОГО
XVI в. РГБ, Отдел рукописей, ф. 256, ед.
361. Л.115.Месяца июля в 8 день. ...В
тои же день повесть
душеполезна святаго
праведнаго Прокопия, уродиваго
Устюжьскаго чюдотворца о
страшном чюдеси и необычном
видении. И яко водрузитися
мыслене в чювство, слышащим
убоимся и вострепещем,
поминающие сия. Подщимся
сохранити заповеди Господня, и
угождения жизни, страсти, иж
всего мира книгы вместити не
могуть. Иже ся обретошася в ты
годы любяще труды и паче ины на
славу Богу и на память родом
инем жития церкови повестницы
написающе, се же всего того
деля воспоминаем и на среду
принесохом, но мы хощем
написати о преславном сем
чюдеси, еже в нашале та
содеяшася. Во граде Устюзе
бысть некий муж уродивый
Христа ради именем Еутропий и
живяше в паперти у церкви
святыя Богородица, честнаго Ея
Успения, пища же и одежа никако
же о том печашеся и от
приносящих ему никако же
приимаше, имяше бо в себе
прозор Божия явления. Л.115 об.Бысть же на утрие в
день недельный по заутрени,
егда воздвизают честныя кресты
и собрашася вси людие,
блаженныи же муж возвести
видение, бывшее ему, людем:
"Аще не покаетеся грехов
своих и Господа Бога не умолите
за безакония ваша, то зле
погибнет град сий". Они же
того непослушаша глаголемых от
него, яко же пророк рече: “Звах,
не послушасте и не внимасте,
одебеле бо сердце людей сих,
ушима тяжко слышаше очи свои
смежиша. Видев же блаженный он
муж непослушание людеи тех,
рыдая и плачася непрестанно о
погибели града того. И
приходящии глаголаше ему:
"Что плачешися
непрестанно?" Он же
глаголяше им: "Бдите и
молитеся, да не вниде в
напасть". Они же слышавше
несмыслена его глаголющи.
Бысть же во другую неделю о
полудни бысть же тма и мрак, и
неумехуся людие, что се есть. И
по сем явися восходящии огнь со
все страны, грому убо страшну
бывшу, не слышавше же друг ко
другу, что глаголяши. Яко земли Л.116.колебатися непрестанно,
огненыя же тучи хотя ступитися
вместо, и бывшу же зною велику
от огня того. И разумеша людие
потребление града и свою
погибель, и собрашася в церковь
вси людие, мужие и жены, богатии
и убозии, раби, и свободни, да
иже до унот, и прикрыша лице
землю и очи свои возведши горе,
руце свои воздев на высоту, со
слезами вопяху, глаголюше:
"Помилуй мя, Боже, по велицей
милости твоей. Помяни нас,
смиреных и осуженных раб твоих.
Приими нас, припадающих к тебе,
привержены есмы изо утробы, от
чрева матереи наших. Бог наш ты
еси, но зане исчезоша в суете
дние наше, обнажихомся от твоея
помощи, но, надеющихся, твоим
щедротам зовем: "Призри,
Господи, от высоты святыя твоея
на люди твоя предстоящия,
чающих от тебе богатую милость.
Помяни, Господи, немощ нашу, не
погуби нас со безаконии нашими,
но сотвори велию милость твою
смирением нашим, да тмы
греховныя убежавше, во дне
правды ходят, Л.116 об.оболокшеся во оружие
света, и со дерзновением
прославим от всех тебе единаго
истиннаго человеколюбца Бога,
пред иконою святыя Богородица,
приподающе со слезами, умилно
вопияху: "О пресвятая
госпоже Дево Богородице
Владычице! Вышеши бо еси
Госпоже аггел и архаггел и всея
твари честнеиши. Милостию
своею, Госпоже, спаси и помилуй.
Избави, Госпоже, град сий от
труса находящаго и огня, и
напрасныя смерти, и от всякого
зла. И отврати, Госпоже, всяк
гнев, подвизающиися на ны
праведне, и посети ны, Госпоже,
милостию своею мир и здравие
подаждь нам благоволением и
благодатию единороднаго сына
твоего и Бога нашего Исуса
Христа”. И бысть же в той час, явися
чюдо преславно от иконы святыя
Богородица, честнаго Ея
Благовещения. Людем же зрящим и
молящимся образу Ея, видящи же
кипяще источник мира из ея
образа. И простреся источник
той мира с выше на землю и многи
люди полия, предстоящая ту. И
вземше же сосуди, наполниша
миру того. Л.117.В тои же час бысть тишина
велия, ни грому небывшу, и
разводящеся облацы огненыя на
все страны и поидоша на места
пустынная и попалиша брепие на
пустынях и камением биша. От
того же мира знаменахуся:
болнии здрави бываху, хромым
хождение сотворися, а слепии
прозираху, беснованная от
одержимых недуг здрави бываху.
Две жены беснованныя приведени
быша и помазани от мира того, и
в том часе исцелени быша. Бысть
же радость велия,
возвеселишася людие и воздаша
хвалу Богу, иже избави их
Господь от напрасныя смерти,
яко от самою рукою погибелною
изят и на свет изведе, то аще не
бы ны Господь оставил нас, яко
Содому и Гомору уподобилися
быхом, казая и наказа ны
Господь, а смерти не предаст ны.
Во истинну, братие, праздник
сий нам полн радости и веселия,
еже яви де Господь чюдо свое на
нас и излия милость свою обилно
молитвою Пречистыя его Матери.
Иже тамо, во иерусалимских
странах, тмами чюдес показа
Господь: израильтяны скво Л.117 об.зе море проведе и ис
камени им воду источи в пустыне
препитавый. И потом сниде Сын,
слово Божие, на землю и во плот
одеявся и многи чюдеса показав:
воду в вино преложив, слепыя
просвети, раслабленыя
воздвигнув, духи лукавыя от
человек отгна, та же и до
распятия, иже на крест
вознесеся и копием прободеся в
ребра. Ис пречистых ребр своих
источивый кровь и воду за
исбавление и спасение всего
мира. Разумейте же, братие,
чюдеси сего силу, еже яви
Господь милость свою на нас, и
на новом языце. Грех ради всего
мира сам Господь наш Исус
Христос на крест взыде и смерть
прият, ис пречистыя своея плоти
источивый кровь и воду на
спасение всего мира нас ради и
грех ради наших. Посла Господь
гнев свой на нас и казнити ны
хотя за грехи наша, яко же
пророк рече: "Возвратятся
грешницы во ад и вси языцы,
забывающеи Бога". Молением
Пречистыя Девы Богородица и
пречистыя его матери, гнев
Божий пре Л.118.враты в щедроты, казнь, на
нь хотящую быти, преврати на
милость: произведе нам от суха
древа источник мира на
спасение наше. Разумейте же,
братие, Божие человеколюбие и
щедроты его, яко праведен еси
Господи во всех делех своих,
яко правдою и судом истинным
навел еси на ны грех ради наших.
Создав убо человека, престь от
земля взем и образом своим Боже
почет, положи его в рай, пища
бесмертныя жизни, и восприятие
вечных благ. Но преслушавши
тебе, истиннаго Бога,
создавшаго его, прелестию
змииною прелстившеся, умрещвен
же бысть своим грехом: изгнал
еси его праведным судом Боже от
рая в мир сей и отвратил еси в
землю, взят бысть. И виде его во
тление суща, но милосердыи Бог
и премилостивый бо, не бо
отвратися создания своего
вконец, ни же забы дело рук
своих, посла единочадаго Сына
своего Господа нашего Исуса
Христа в мир сей грех ради,
единого ради человека Адама /Далее - во ад с крестом,
Ниневия и вообще как 178 - 9107, 92 -48/
НО потом: Л.121. Месяца июля в 8 день.
Житие и подвизи отчасти
чюдесех святого великого
Прокопия праведного уродиваго
Христа ради, Устюжьскаго
чюдотворца. Благослови, отче. Слава показавшему нам
Господу преславная чюдеса мужа
свята Прокопия. Весть бо
Господь славити славящаго и
благословити благословящаго,
его ж прослави Господь Бог
своего угодника. Благодарим за
премногую его благодать,
бывшую на нас, яко ж апостол
рече: “Благодать Богу о
неизреченнем его даре”. Паче ж
ныне должни есмы благодарити
Бога о всех всяческих
дарований таковаго светилника.
Глаголю же: Праведнаго
Прокопия в земли нашеи рустей,
во стране восточней во дни
последняя времена и лета. Гроб
его в нас и пред нами есть и до
сего дни, к нему же и мы всегда с
верою притекающе, велико бо
утешение душам нашим от всего
зело ползуемся. Поистине велик
той есть нам от Бога дарование
даровася. Дивлю же ся о сем аз
многогрешный, како толико лет
минуло, чюдеса его не написаны,
о сем убо зжалихся зело, Л.121 об.како бо такова мужа
свята и пречюдна, отнележе
преставися много лет минуло, а
не дерзнул ни кто же писати о
нем - ни далний, ни ближний,
мудрии, ни болшая, ни меншая,
убо яко не смеяху; а болшия, убо
яко не произволяют во едино
убо. Аз, окаяннии и
многогрешный, дерзнух на сиа,
вздохнув к Богу и блаженнаго
Прокофья призвах на помощ и
начах подобную повесть о
чюдесех святаго писати себе в
тайне, а не хваляся ни пред кем.
Написах памети ради и ползы,
имея же у себе повестницы
церковныя за много лет
приуготованныи таковаго мужа
чюдна в списатия в свитцех. В
них же быша многая написаны
главизны о чюдесех святаго
гроба его, ово убо в свитце, ово
же в тетратях не поряду, но
предная на зади, а задная на
преди. Сице ожидающу ми таковая
времена и лета и дни, и жаждающу
ми того, дабы некто паче мене
разумнее и мудрее и велеумнее,
егда бы писал, и аз поклонюся
ему, и он мене поучит и
вразумит. Но о сем распытах и
услы Л.122.шах и уведах известно, яко
никто же ни где же не написаше о
чюдесех его, и сие убо егда
воспомяну или услышу, помышляю
и размышляю, како преславная
его чюдеса пребыша бес писания
во многа времена бых бездел, в
рашлении, недоумением
погружаюся, печалию и
оскорбляюся умом, недоумением
удивляюся и желанием
побеждаюся и наидеми желание,
коим образом начаша писати, и
обретох некия старца премудры,
во ответех разумны суть, и
вопроси, глаголя: “Аще
достоино писати?" Они ж реша:
“Яко лепо во отреченных
приницати, но святых муж жития
не оставляти и преписати
памети ради, но от того полза
велика, утешение души
списателем и сказателем, паче
же послушателем, самовидцы и
памятухи, аще преставятся,
толику ползу в забытии
положыти”. Да убо по имени
Господа нашего Исуса Христа:
“Без мене не можете ничто же
творити. Ищете, обрящется вам,
просите и приимете”. Той бо
есть благ и милосерд и дая
просящему богатых Л.122 об.даров своих и вещь
премудрости; той бо есть
мудрость наставник и смыслу
давец, не мудрым наказатель,
уча человеку разуму и дая
неимеющим умети, молитву
молящемуся и премудрость и
разум и всяко дая на ползу
просящим, незлобивым
коварьство и отроку уну
чювство и смысл. Иж сказание
словес его просвещает и разум
дает младенцем. Добро есть о
Бозе начати речение Божиим
рабом беседовати, о Божии
угодницы повесть чинити и о
чюдесех его писати. /Далее - почти точно 178 - 1365 до
"О создании ц-ви стого Пр. На
месте Юстюзе на камене
седел..." включительно/ Чудеса - см. соответствующую
таблицу. Л. 134 - Похвала Прокопию. ЖИТИЕ ПРОКОПИЯ
УСТЮЖСКОГО
(вторая редакция) ОР РГБ. Ф. 92.
№ 48. Л. 13 об.-22 об. 4°. Полуустав.
Водяной знак "кувшин"
(Лихачев, № 1735 - 1547 г.). л.13 об.Месяца июлия в 8 день.
Повесть душеполезная святаго
Прокофия, Христа ради
уродливаго Устюжекаго.
Благослови, отче. Аминь. О 1 страшном чюдеси
и необычном видении. И яко
въдрузится мыслене в иювство ,
слышащим убоимся и
въстрепещем, поминающимся
подщимся сохранити заповеди
Господня, угождения жизни и
страсти, иж всего мира книги
вместити не могуть. Иже ся
обретоша в те годы любяще труды
и печальнех и на славу же Богу и
на память род инех жития
церковнии повестници
написающе, се же всего того
деля воспоминаем и на серду
принесохом, но иже мы хощем
написати о пре/ л.14/славном сем
чюдеси, еже в наша лета
содеяшася. Въ граде Устюзе бысть некии
муж уродивыи Христа ради
именем Еунтропеи, живяше в
паперти у церкви святыя
Богородицы, честнаго Ея
Успения, о пищи и одежи никако
же печашеся о том и от
приносящих ему никако ж
приимаше, имяше бо в себе
прозоръ Божия явления. Бысть же
на утрение, егда въздвизають
честные крестъ и собрашася вси
людие, блаженныи ж муж возвести
видение, бывшее ему, всем людем,
глаголя: "Аще не покаетеся
греховъ своих и Господа Бога не
умолите за безаконие ваше, то
зле погибнете град сии". Они
ж того не послушасте и не
внимасте, удоле бо сердце / л.14
об./ людеи сих, ушима тяшко
слышаше и очима своима смежище.
Видевъ ж блаженъ онъ муж
непослушание люде тех, рыдая и
плачася непрестанно о гибели
града того. И приходящии
глаголаше мужу: "Что
плачешися непрестанно?" Он
же глаголяше им: "Бдитеся
Богу да не внидете в
напасть". Они ж яко
смысленнаго его глаголюща. Бысть же яко въ другую неделю
о полудни бысть же тма и мракъ,
и недоумевахуся людие, что
есть. И по сем явися восходяще
огнь со всех странъ, и грому убо
страшну бывшу, не слышавшу же
другъ ко другу, что глаголяше,
яко земли колебатися, пламени ж
разливашеся непрестанно,
огненыя же / л.15/ тучи хотяще
ступитись вместо, и бывшу же
зною велику от огня того. И
разумеша людие потребление
граду и свою погибель, и
собрашася въ церковь вси людие,
мужи и жены, богатии и убози, и
раби, и свободни, даж до уности,
и прикрыша лице землю и очи
свои възведши горе, руце свои
въздев на высоту, со слезами
вопияху и глаголюше:
"Помилуи нас, Боже, по
велицеи милости твоеи. Помяни
нас, смиренных осуженных рабъ
твоих. Прими нас, припадающих к
тебе, приверъжение изо утробы,
от чрева матере нашея Богъ нашь
ты еси, но зане исчезоша в суете
дние наше, обнажихомъся от
твоея помощи, но надеющихся
тво/ л.15 об./имъ щедротам зовемъ.
Призри, Господи, от высоты
святыя твоея и на люди твоя
предстоящия, чающих от тебе
богатую милость. Помяни,
Господи, непомощ нашу, не
погуби нас безаконии нашими, но
сотвори великую милость
смирением нашим, да тмы
греховные убежавши, во дни
правды ходим, облъкшеся въ
оружие света, и з дерзновением
прославим о всех тебе единаго
истиннаго человеколюбца Бога,
пред иконою святыя Богородици,
припадающе со слезами, умилно
въпияху: "О пресвятая
госпожа Дево Богородице и
Владычице! Вышеши бо еси
Госпожа всех анггелъ и
арханггелъ и вся тварь и
честнеиши. Милостию своею,
Госпоже, спаси и помилуи.
Избави ны, /16/ Госпоже, град сии
от труса находящаго и огня, и
напрасные смерти, и от всякаго
зла. И отврати, Госпожа, всякъ
гневъ, подвизающись на ны.
Госпоже, милостью своею миръ и
здравие подаи же нам
благоволением и благостию
единороднаго Сына и Бога
твоего Господа Исуса
Христа". И бысть же в тот час,
явися чюдо преславно от иконы
святыя Богородицы, честнаго Ея
Благовещения. Людем же зрящим,
молящимся образу Ея, видяще же
кипяще источник мира от от
образа Ея. И простре источникъ
мира с высоты на землю и многи
люди полыя, предстоящия ту. И
вземши же сосуды, наполниша
миру того. И в тотъ же час бысть
тишина в высоте велия, ни /16 об/
грому не бывшу, и разводящися
облацы огненые на все страны и
поидоша на места пустынныя ж и
попалиша дебрие на пустынях и
камением биша. От того же мира
знаменовахуся, болни здрави
быша, хромимъ течение сотворих,
а слепии прозираху, беснии
одеръжимых недуги здрави быша.
Две жены беснованны приведени
быша и помазахуся от мира того
и в том часе исцелени быша.
Бысть же радость велия,
възвеселишася людие и въздаша
хвалу Богу, иже избави их
Господь от напрасные смерти,
яко от самоею рукою
погибельною изятъ и на светъ
изведетъ, /17/ аще не бы ны
Господь оставить насъ, яко
Содому и Гомору уподобилися
быхом, показая и наказа
Господь, а смерти не предасть
ны. Воистинну, братие, празникъ
сеи нам полнъ радости и
веселия, еже яви де Господь
чюдо свое на нас и излия
милость свою обилно молитвою
Пречистыя его Матери. Иже тамо,
въ Иерусалимьских странах,
тмами чюдесъ показавъ Господь:
Моисея исквозе Черъмное море
проведе, ис камени воду источи
в пустыни препитавыи. И по том
сниде Сын, слово Божие, на землю
и въ плоть одеявся и многи
чюдеса показавъ: воду в вино
преложив, слепыя просветивъ,
прокаже/17 об/нныя очисти,
раслабленныя въздвигнувъ, духи
лукавыя от человекъ отгна, та ж
и до распятья, иже на кресте
вознесеся и копием прободеся в
ребра. Ис пречистых ребръ своих
источивыи кровь и воду и за
избавление и спасение всего
мира. Разумеите же, братие,
чюдеси сего силу, ея же яви
Господь милость свою на нас, и
на новом языце. Грех ради всего
мира сам Господь нашь Исус
Христосъ на крестъ взыде,
смерть приятъ, ис пречистыя
своея плоти источивыи кровь и
воду за спасение всего мира нас
ради. Грех ради наших посла
Господь гневъ свои на нас,
казнити ны хотя за грехи наша,
/18/ яко же пророкъ рече:
"Възвратяться грешницы въ
адъ и вси языцы, забывающи
Бога". Молением Пречистые
Девы Богородици, его матери,
гневъ свои преврати в щедроты,
казнь, на нь хотящую быти,
преврати на милость; произведе
нам от сухаго древа источникъ
мира на спасение мира.
Разумеите же, братие, Божие
человеколюбие и щедроты его,
яко праведенъ еси Господи въ
всех путех своих, яко правдою и
судом истинным навел еси на ны
грех ради наших. Создавъ убо
человека, прьсть взем от земли
и образом своим Боже почит,
полож его в раи, пищи бесмъртия
жити воспрелти вечныи /18 об/
Богъ. Но преслушавши тебе,
истиннаго Бога, создавшаго его,
прелестию змеиною
прелстивъшися, умершвен же
бысть своим грехомъ. Изгналъ
еси его праведным Боже от рая в
миръ и возвратилъ еси в землю,
от нея же взятъ бысть. И видя
его въ тление суща, но
милосърдыи Богъ премилостивыи
бо, не отвратися создания
своего вконець, ни же забы дело
рукъ своих, и посла
единочаднаго Сына своего
Господа нашего Исуса Христа в
миръ грех ради, единаго ради
человека и единаго ради деля
его греха не пощадевъ сына
своего възлюбленнаго, Господа
нашего Исуса Христа, и на
смерть вдавъ. Мы ж, /19/ братие,
многими народы, а тмами
согрешаем, грехи ко грехомъ
прилагающе, то нас ли не
казнитъ, яко же пророкъ рече:
"Единою месть отдадим".
Глаголет Господь: "То Бог ны
помилуетъ". А мы раздражаем
его не уподобимся египтяном, и
еже преже согрешивша къ Богу,
посла Богъ к ним пророка
провозвести о погибели града
за грехи их. Они же преж
послушавше пророка, прияша
постъ и молитву и гнева Божия
умолиша и спасени быша. И потом
учаша быти в воля сердець своих
и глаголяще: "Аще ли быллъ
сеи пророкъ от Бога, то явилъ бы
Господь казнь свою на насъ".
И начаша первая дела творити. /
л.19 об./ И посла Богъ иного
пророка и прорече на Неневгею,
яко Неневгеи град погибнути
имать водою слатною и огнем.
Они же того не послушаще, и
бысть же повелением Божиимъ за
грехи их бяше ту езеро,
нарицаемое Неневгия, трусу же
бывшу и погрузися град, и огнь
пришедъ от пустыни и оставшую
часть пожже по пророчеству
святаго. Тем же и мы, братие, добре убо
благодарьствуемъ Бога, иже
ныне наказа зде, яко ж Духъ
святыи глаголет усты Давыдне:
"Аще глас его услышите и не
ожести сердець ваших, яко во
прогневании во дни искушения и
де же искуша мя отци ваши".
Разу/ л.20/меитеи ж, яко не о том
дни глаголеть Давидъ, иже казни
подаша за грехи их, но и оном
дни глаголеть глаголы же.
Братия, убоимся дни того, егда
когда разгневается Господь за
грехи наша, тем же,
возлюбленнии, подщимъся гневъ
Божии укротити покаяниемъ и
слезами и милостиною и
заповеди его присно соблюсти,
любовию другъ друга чтяше, яко
сам написавъ и предасть намъ в
законе, рекъ: "Не убеи, не
укради, лживъ послухъ не буди,
чти отца своего и матерь,
възлюби ближняго своего, аки
сам себя, а не иже есть по роду
ближняго, но и всякого живущаго
в вере Христове, / л.20 об./
алчнаго напитаих,
страннаприемлюще, нага
одевающе, Божия рабы честно
творяще ти бо бдятъ о душах
ваших, къ церкви тщатися день и
нощь, тутъ бо очищаемся от грех,
трезвящеся от нуд, со чистотою,
совестию приступаем к телу
Божию и крови, не имуще вражды
ни на кого же, не льстимся
любяще, но сердцем же и лицемъ
почтуще другъ друга такими
жертвами Богу угождати и гневъ
Божии укротити и молением
Пречистыя Божия матери, паче же
надеяние и заступление наше, но
надеющеся, Владычице, на
милосердие твое. Словеса же
рече Сыну в молитве: "Царю
небесныи, / л.21/ приими всякого
человека, славящаго тя,
призывающе имя твое, и всяко
место, иде же бываеть память
имени твоего, освяти место и
прославляющаго тя прославлю
именем моим, приемля их всяку
молитву и мои обетъ словом
надеяся восхотех. Да не бес
праздника останеть святыи сеи
день твоего чюдеси, нашего
избавления, спасения от
напрасныя смерти, но яко же ты
хощеши украсити честныи
праздникъ твоею чюдеси, да
прославляющи тя возвеселять и
видящи бо, Господи, имени твои
празникъ сияющи, тако же сие
прослави, яко же те град сущи на
нас / л.21 об./ милость свою излия
и милостивно покры. Тако же и
ныне нас, рабъ твоих, покры нас
кровом крилу твоею и миръ и
здравие даи же нам, спаси ны по
множеству милости Сына твоего
в сеи векъ и в будущии, и вся
приходящая к тебе со страхом и
с верою, надеющихся на тя
скорое наше заступление и
помощь. И уставиша же такоя
праздникъ праздновати месяца
июля в 8 день на память святого
мученика Прокофия. Богу нашему
слава всегда. Ныне, в день праздника бысть
чюдо преславно у гроба святаго
чюдотворца Прокофия: въ 1 час
нощи некии человекъ боленъ
очима, едва виде, доитти до
гроба святаго / л.22/ чюдотворьца
Прокофия, и умъ ему метяше ноги
и руки, все бо тело болитъ,
именем Куринъ Федоровъ сынъ
Бедрина, родом устюжанинъ,
живяше о бозе в болезни тои 7
лет; и какъ начаша пети моленъ
чюдотворцу Прокофию, прочтеи
Евангелие, приложися ко гробу
чюдотворцову человекъ тои, и в
том часе бысть здравъ, не
одеръжим никим недугом. Инъ человекъ некии беснующь и
разъслабленъ и немъ принесенъ
бысть своими домочадци въ
церковъ. Месяца февраля въ 1
день бысть чюдо преславъно въ
граде Устюзе у гроба святаго
чюдотворца Прокофия на
молебене после чтения
божественнаго / л.22 об./
Евангелия: бы некии мужъ именем
Ефремъ Федоровъ сынъ Верьнишин
с Щаръденьги бысть немъ и без
ума метяшеся и беснующе,
исцеление получи у гроба
святаго чюдотворьца Прокофия и
отиде в домъ свои, радуяся,
славя Бога и святаго
чюдотворца Прокофия. Богу нашему слава ныне и
присно и в веки веком. Аминь. 1. Текст написан киноварью 2. Так в тексте. 3. Так в тексте. |